قدس آنلاین-حمیدرضا بی تقصیر:سال 93 به ساعات پایانی خود نزدیک شده است و در آخرین پنجنشه این ضمن آرزوی سالی خوش برای همه خوانندگان گرامی آخرین بسته نیش و نوش را تقدیم می کنیم

پرخاصیت‏ ترین سین هفت سین/نوروز در کلام امام صادق(ع)
 
مفهوم عید در فرهنگ اسلامی
واژه‏ عید در اصل از فعل عاد (عود) یعود اشتقاق یافته است. معانی مختلفی برای آن ذکر کرده‏‌اند، از جمله «خوی گرفته‏»، «هرچه باز آید از اندوه و بیماری و غم و اندیشه و مانند آن‏» ، «روز فراهم آمدن قوم‏» ، «هر روز که در آن، انجمن یا تذکار فضیلت‏مند یا حادثه‏ بزرگی باشد» . گویند، از آن رو به این نام خوانده شده است که هرسال شادی نوینی باز آرد . ابن منظور در لسان العرب گفته است که برخی بر آن هستند که اصل واژه‏ی عید از «عادة‏» است، زیرا آنان (قوم)، بر جمع آمدن در آن روز، عادت کرده‌‏اند. واژه‏ عید، تنها یک‏بار در قرآن به کار رفته است:
اللهم انزل علینا مائدة من السماء تکون لنا عیدا لاولنا و آخرنا و آیة منک (سورة مائده/آیه ۱۱۴) در تفسیر نمونه، ذیل این آیه گفته شده است: «عید، در لغت از ماده‏ عود به معنی بازگشت است، و لذا به روزهایی که مشکلات از قوم و جمعیتی بر طرف می‏شود و بازگشت‏ به پیروزی‏ها و راحتی‏‌های نخستین می‏کند، عید گفته می‏شود و در اعیاد اسلامی به مناسبت این‏که در پرتو اطاعت‏ یک ماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه‏ بزرگ حج، صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان باز می‏گردد، و آلودگی‏ها که برخلاف فطرت است، از میان می‏رود، عید گفته شده است و از آن‏جا که روز نزول مائده روز بازگشت ‏به پیروزی و پاکی و ایمان به خدا بوده است، حضرت مسیح ( علیه السلام) آن را عید نامیده و همان‏طور که در روایات وارد شده، نزول مائده در روز یک‏شنبه بود و شاید یکی از علل احترام روز یک‏شنبه در نظر مسیحیان نیز همین بوده است، و اگر در روایتی که از علی ( علیه السلام) نقل شده می‏خوانیم «و کل یوم لایعصی الله فیه فهو یوم عید» هر روز که در آن معصیت‏ خدا نشود، روز عید است‏» نیز اشاره به همین موضوع است، زیرا روز ترک گناه، روز پیروزی و پاکی و بازگشت‏به فطرت نخستین است .» در روایات معصومین ( علیهم السلام) نیز بارها به این موضوع اشاره شده است، هم‏چنان‏که گذشت، امیرالمؤمنین علی ( علیه السلام) هر روزی که در آن معصیت و گناه نشود، را روز عید خوانده است.
نوروز در کلام امام صادق(ع)
معلى بن خنيس گويد: در روز نوروز بر امام صادق عليه‌‏السلام وارد شدم، ايشان فرمودند كه آيا اين روز را مى‏‌شناسى؟عرض كردم: فدايت گردم اين روز، روزى است كه غير عربها (ايرانيان) آن را گرامى داشته و به يكديگر هديه مى‏دهند، امام صادق، عليه‌‏السلام، فرمودند: قسم به خانه عتيقى كه در مكه هست اين (تعظيم و هديه دادن) ريشه طولانى و قديمى دارد و براى تو آن را توضيح مى‏‌دهم تا از آن مطلع شوى، گفتم: اى آقاى من چنانچه اين مطلب را از تو بياموزم براى من بهتر از زنده شدن مردگانم و مردن دشمنان من است. حضرت فرمود: اى معلى! نوروز، روزى است كه خداوند در آن از بندگان خويش ميثاق گرفت كه جز او را عبادت و پرستش نكرده و به او شرك نورزند و به فرستادگان و پيامبرانش و نيز ائمه هدى ايمان بياورند. نوروز اولين روزى است كه خورشيد در آن طلوع كرد و باد در آن وزيدن گرفت و در آن روز درخشندگى زمين خلق شد. نوروز روزى است كه كشتى نوح بر كوه جودى كناره گرفت و نوروز روزى است كه افرادى كه از خانه‏‌هاى خود خارج شده و به آزمايش الهى از دنيا رفتند، مجددا به دنيا بازگشتند. در اين نوروز است كه جبرئيل بر پيامبر اكرم، صل‏‌الله‏‌عليه‏‌وآله، نازل شد و درست در همين روز است كه پيامبر اسلام، حضرت على(ع) را بر شانه خود گذاشت تا او بتهاى قريش را از بيت الحرام پايين كشيد و آنها را درهم شكست.نوروز روزى است كه پيامبر به اصحابش دستور داد تا در مورد خلافت و ولايت مؤمنان با حضرت على عليه‌‏السلام بيعت كنند و در همين نوروز بود كه پيامبر، صل‌‏الله ‏عليه‏‌وآله، على، عليه‏‌السلام، را به سوى جنيان فرستاد براى او از آنان بيعت ‏بگيرد. نوروز روزى است كه براى حضرت على بيعت مجدد گرفته شد و نوروز روزى است كه حضرت على، عليه‌‏السلام، بر اهل نهروان پيروز شد و ذوالثديه را كشت و نوروز روزى است كه قائم ما در آن روز ظاهر مى‏‌گردد و بالاخره نوروز روزى است كه قائم ما در اين روز بر دجال پيروز مى‏شود و او را بر زباله‏‌دان كوفه آويزان مى‏‌كند و هيچ نوروزى نيست مگر آنكه ما در آن روز توقع ظهور حضرت حجت، (عج)، را داريم چرا كه اين روز، از روزهاى ما و شيعيان ما است كه عجم (ايرانيان) آنرا گرامى دشته ولى شما آنرا ضايع نموديد ...
 
پرخاصیت‏ترین سین هفت سین
گندم ماده اصلی تولید سمنو است که از لحاظ طب رایج جوانه گندم حاوی ویتامین E که به عنوان آنتی اکسید عمل می کند.ویتامین های گروه B به ویژه B6، B12 ، B1در تقویت حافظه مناسب است. گندم گیاهی است که طبیعتش گرم  و بهترین غذا برای افراد سالم است.هر ماده غذایی که از گندم تهیه می‌شود حاوی مواد مغذی فراوان است.
نان‌های بدون سبوس، دیر هضم و باعث ایجاد یبوست می‌شوند. و به دلیل همین مساله از گندم برای سبوس استفاده می‌شود.
سماق یک آنتی اکسیدان برتر
سماق یکی از ۳۵ گونه گیاهی گلدار است که بیشتر در مناطق نیمه گرمسیری و معتدل می روید و جزو ۱۰ آنتی اکسیدان گیاهی برتر محسوب می شود. ایران و به طور کلی خاورمیانه و کشورهای حاشیه مدیترانه از مهمترین تولید کنندگان این گیاه ارزشمند محسوب می شوند. کلمه سماق (Sumac) از ریشه یک کلمه قدیمی فرانسوی به نام sumac به معنای قرمز (red) گرفته شده است.سماق در آشپزی پارسی، عربی و هندی جایگاه ویژه ای دارد. در آمریکا و اروپا از سماق علاوه بر طعم دهنده، برای مصارف دارویی و صنعت دباغی نیز استفاده می شود.عصاره سماق و ترکیبات زیستی فعال موجود در آن دارای خواص ضد قارچ، ضد میکروبی، ضد اکسیدان و ضد التهاب است. خاصیت ضد التهابی این گیاه باعث می شود که در کاهش تب موثر باشد. این گیاه در درمان آرتریت، التهاب پوست و مشکلات تنفسی مانند برونشیت و سرماخوردگی موثر است؛ همچنین می توان بسیاری از انواع آلرژی را با سماق درمان کرد.سماق مملو از ویتامین C و اسید های چرب امگا ۳ است و از بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی جلوگیری می کند. سماق به بدن کمک می کند تا از شر رادیکال های آزاد، به ویژه در دستگاه گوارش خلاص شود. سماق جزو ۱۰ آنتی اکسیدان گیاهی برتر محسوب می شود.
رمزهای عبوری برای کاربران تنبل
اگر از یک محل یا رایانه‌ای ناآشنا برای ورود به حساب خود در یاهو یا گوگل تلاش کنید، ایمیل برای آنکه مطمئن شود، کاربر اصلی قصد ورود به حساب کاربری‌اش را دارد، این بار در کنار آنکه کلمه عبور را از کاربر می پرسد، کدی را نیز برای تلفن همراه وی می‌فرستد تا مطمئن شود که شخص دیگری قصد دست درازی به اطلاعات کاربر اصلی را نداشته باشد.بنابراین معمولا برای ورود به ایمیل از یک سیستم ناآشنا هم کلمه عبور و هم کدی که به تلفن همراه کاربر ارسال می شود، مورد نیاز است و کسی که بدون اجازه کاربر اصلی قصد ورود به ایمیل او را داشته باشد، باید به تلفن همراه وی نیز دسترسی پیدا کند. به نوشته وب سایت، Sydney Morning Herald، همه کاربران توانایی به خاطر سپردن رمز عبور خود را ندارند، بنابراین همیشه برای ورود به حساب کاربری خود باید یک رمز عبور جدید دریافت کنند.اما یاهو با استفاده از سیستمی مشابه با سیستم استفاده از کدهای پیامکی راه‌حلی را برای کاربران تنبل خود پیدا کرده است.به این ترتیب می‌توان با وارد شدن به تنظیمات یاهو و فعال کردن گزینه رمز عبور بر اساس درخواست (on-demand password) ‍پس از وارد کردن نام کاربری به جای آنکه رمز عبور خود را وارد کنید، روی گزینه ارسال پسورد کلیلک کنید تا یک کد از طریق پیامک به شما ارسال شود.با وارد کردن این کد می توانید به راحتی وارد حساب یاهوی خود شوید. به این ترتیب افرادی که نمی توانند یا نمی خواهند پسوردهای متعدد را به خاطر بسپارند، می توانند از این سیستم استفاده کنند.
خربزه تلخ ضد سرطان است!
سلول های سرطانی فاقد اکسیژن هستند که باعث تکثیر بی وقفه این سلئل ها می شود.برخی دانه های گیاهی که برای حذف سلول های سرطانی مفید هستند شامل چای سبز و سیاه ،‌روغن دانه انگور، یک نوع قارچ و بسیاری مواد دیگر نظیر این ها می باشد.اخیرا دانشمندان میوه ای به نام bitter melon  خربزه تلخ را در منطقه okinawa در ژاپن یافت کردند. آب این میوه تا ۹۰ درصد سلول های سرطان یرا از بین می برد. این محصول روی حیواناتی نظیر موش آزمایش شد  و ثابت شدکه اندازه تومورها به طور چشمگیری کاهش یافت. ان مساله روی انسان هم آزمایش شد و اثبات شده است که این ماده هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.آب bitter melon هم چنین برای حذف دیابت مفید است. ثابت شده است که آب این میوه برای مشکلات متابولیکی مفید است و آن را کاهش می دهد. 
عوارض استامینوفن
آسم و نقص رشد، مشکلاتی مانند اختلال کمبود توجه و تمرکز (ADHD)در کودکان و مشکلات بالقوه و کشنده قلبی و بیماری‌های کلیوی ، حتی خطر مرگ به دلایل نادر و مشکلات پوستی بخشی از مشکلاتی است که با مصرف مداوم استامینوفن به جان‌تان می‌افتد؛ با این وجود هنوز پزشکان نتوانسته‌اند جایگزین مناسب‌تری را برای این دارو پیدا کنند و حاضر به پذیرش این واقعیت هم نیستند که در بسیاری موارد استامینوفن تاثیری بیشتر از دارونماها ندارد.محققان در یک بررسی افراد مبتلا به کمردرد را به سه گروه تقسیم کردند؛ به یک گروه روزانه استامینوفن دادند، به گروه دیگر در مواقع تشدید درد این قرص را دادند و به گروه سوم یک داروی خنثی و بدون اثر را به عنوان دارونما دادند. جالب اینجا بود که هر سه گروه پس از 17 روز اعلام کردند بهبود یافته‌اند. اما هنوز هم بسیاری تصور می‌کنند چاره کمر دردشان استامینوفن است یا اینکه جز نوع کدئین‌دار این قرص هیچ دارویی روی دردشان اثر نمی گذارد.پژوهشگران معتقدند استامینوفن می‌تواند در حد یک دارونما روی دردهای حاد و مزمن اثر بگذارد اما در عین حال می‌تواند به کلیه‌ها آسیب اساسی بزند و درست مثل داروهایی چون ایبوبروفن سیستم قلبی و عروقی را دچار اختلال کند. گروهی از پژوهشگران معتقدند مصرف این دارو در طول ماه‌ها و سال‌ها می‌تواند به خونریزی معده بینجامد و به ویژه برای افراد مسن گران تمام شود.مشهورترین آسیبی که استامینوفن خوردن به همراه می‌آورد، اوردوز کردن است. مصرف مکرر این دارو مشکلات کبدی را به همراه می‌آورد و بسیاری از استامینوفن دوست‌ها، دچار بیماری مهلک نارسایی کبد می‌شوند. از نظر محققان تنها کمی زیاده‌روی در مصرف این دارو می‌تواند در عرض چند روز یا چند هفته جای افراد را به‌خاطر دچار شدن به مشکلات کبدی به خطر بیندازد. آزمایشات خون مصرف‌کنندگان استامینوفن حالت‌های غیر طبیعی را نشان می‌دهد که از مسمومیت کبدی حکایت می‌کنند. پژوهشگران می‌گویند استامینوفن در بسیاری موارد داروی خوبی است اما اگر درست مصرف شود. پژوهشگران در کنار یافته‌های فراوانی که از خطرات استامینوفن حکایت می‌کند، این ادعاها را هم در مورد فواید آن مطرح می‌کنند.
ورزش کردن را آسان می‌کندروان را آرام می‌کندترس از مرگ را کم می‌کند
سرطان در کمین مردان طاس
 مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد مردانی که بعد از 35 سالگی دچار ریزش مو می شوند احتمال ابتلای آن ها به سرطان بیشتر است.بررسی ها نشان می دهند، مردان بعد از سن 30 سالگی با مراجعه منظم به پزشک و متخصص پوست و مو باید میزان هورمون های بدنشان را در حد تعادل نگه دارند و با دارو مانع ریزش موهای خود شوند.گفتنی است، دانشمندان با انجام آزمایشات و مطالعاتی بر روی داوطلبان دریافتندسرطان  و کچلی مردان می‌تواند به دلیل سطوح بالای هورمون‌های مردانه (آندروژن‌ها) و گیرنده‌های آندروژن حاصل شود.نتایج مطالعات نشان می دهند، دانشمندان در تلاش اند تا با ساخت و طراحی نوعی دارو بتوانند ریزش موی مردانه را متوقف کنند و از طاسی در آقایان جلوگیری کنند.
همبرگر انسان را خنگ می‏کند
محققان می گویند: مصرف همبرگر و غذاهای سرخ شده نه تنها انسان را چاق بلکه خنگ نیز می کند.محققان در یک مطالعه متوجه شدند که رژیم غذایی غربی در 14 سالگی بر عملکرد فراگیری و حافظه فرد در 17 سالگی اثر می گذارد. افرادی که مقدار زیادی غذاهای آماده، سیب زمینی سرخ شده، گوشت قرمز و گوشت های فراوری شده، نوشیدنی های گازدار مصرف می کردند عملکردهای حافظه ای و فراگیری منفی داشتند.این در حالی است افرادی که مقدار زیاد میوه و سبزیجات برگدار مصرف کرده بودند عملکرد فراگیری و حافظه مثبتی داشتند.این موضوع به دلیل مقادیر زیاد ریزمغذی ها در سبزیجات برگ سبز است که باعث افزایش تکامل شناختی (حافظه و فراگیری) می شود.چند عامل با کاهش مهارت های شناختی مرتبط با رژیم غذایی دست دارند که از جمله آنها می توان به سطح اسیدهای چرب امگا 6 در غذاهای سرخ شده و گوشت قرمز اشاره کرد.مصرف بالای چربی اشباع شده و کربوهیدرات های ساده با اختلال در عملکرد هیپوکامپ ارتباط دارد؛ هیپوکامپ یک ساختار مغز است که با یادگیری و حافظه ارتباط دارد. حجم هیپوکامپ در دوران بلوغ افزایش می یابد.نوجوانی یک دوره زمانی مهم برای رشد مغز است و رژیم غذایی نامناسب یک عامل مهم خطر ساز در این دوره محسوب می شود.نتایج این مطالعه پیامدهای مهمی برای سیاست های بهداشتی آینده و برنامه های ارتقاء سلامت در بر دارد.
علت بدخطی
اختلال در فهم و استفاده از زبان گفتاری، نوشتاری و حساب کردن را اختلالات یادگیری می‌نامند که آسیب‌ها و کژکاری‌های خفیف مغزی و زبان‌پریشی رشدی در بروز آن موثر است.آمارهای جهانی نشان می‌دهد که میلیون‌ها کودک و بزرگسال به اختلالات یادگیری مبتلا هستند.تنها 25 درصد کودکانی که وارد مدرسه می‌شوند و اختلالات یادگیری دارند شناسایی می‌شوند. متأسفانه عدم شناخت کافی معلمان و برچسب‌هایی مانند «تنبل» و «کودن» موجب احساس حقارت، طرد‌شدگی و دلسردی دانش‌آموزان می‌شود.در برخی موارد این رفتارها در نهایت افت و ترک تحصیل مبتلایان به اختلالات یادگیری را در پی دارد.آسیب‌ها و کژکاری‌های خفیف مغزی، زبان‌پریشی رشدی در یادگیری مشکل ایجاد می‌کند و گاهی نیز ممکن است محدودیت‌های کم بینایی و شنوایی، اختلالات عاطفی، محدودیت‌های محیطی، فرهنگی و اقتصادی علت اختلالات یادگیری باشد.برای پیشگیری از اختلالات یادگیری لازم است خانواده‌ها هوشیار بوده و مراقب باشند تا در سن 2 سالگی کودک دیر زبان باز نکند.گاهی دانش‌آموز دچار مشکلات دیداری و شنوایی است و قرار گرفتن او در انتهای کلاس باعث می‌شود تا نتواند دیکته بنویسد. و این موضوع به اشتباه کم‌هوشی یا ناتوانی یادگیری تلقی شود.مسئله بومی بودن اهمیت زیادی دارد. لهجه معلم می‌تواند موجب عدم فهم دانش‌آموزان شود. این مسئله به ویژه در دیکته و ریاضی بیشتر به چشم می‌خورد.دست خط بد گاهی ناشی از اختلالات یادگیری و گاهی نیز ناشی از هوش زیاد است. کودکانی که سریع فکر می‌کنند و می‌نویسند خط بدی دارند.معمولاً کودکانی که دچار اختلالات یادگیری نوشتاری هستند در مدرسه بیشتر حروف اضافه و فعل را جا می‌اندازند و دیکته‌های آنها پر از غلط است.آنها حروف اضافه و افعال را نمی‌شوند و نمی‌توانند جملات را به یکدیگر وصل کنند، همچنین در ریاضی و محاسبات مشکل دارند و یادگیری اعداد 1 تا 9 را خیلی دیرتر از سایر دانش‌آموزان فرا می‌گیرند چنانچه معلم پیش از یادگیری این اعداد دهگان را آموزش دهد این کودکان دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند.برای اصلاح اختلالات یادگیری باید ریشه را حل کنیم، تشخیص به موقع این اختلالات تأثیر بسزایی در آینده کودک مبتلا دارد.
فایده بوی دهان
محققان دانشگاه انگلستان می گویند بوی دهان می تواند دوای درد آلزایمری ها باشد. اگرچه تحمل این بو آسان نیست اما استنشاق کردنش می تواند مغز آلزایمری ها را به کار بیندازد.بررسی ها نشان می دهند، پژوهشگران در مطالعات اخیر خود دریافته اند بوی دهان می تواند مانع از رشد سلول های سرطانی شود و التهاب های بدن را کمتر می کند.گفتنی است؛ این بو که از گاز سولفد هیدروژن ناشی می شود می تواند آسیب های میتوکندریایی را کاهش دهد.میتوکندریایی مسئولیت تولید انرژی در سلول های رگ های خونی را بر عهده دارد و می تواند از سکته و نارسایی قلبی و دیابت و آرتروز جلوگیری کند.نتایج مطالعات نشان می دهند، بوی بد دهان می تواند برای جلوگیری از آلزایمر موثر باشد و دوای درد این دسته ازبیماران باشد.
مرگبارترین خوراکی جهان
 برخی از مواد غذایی به شدت برای سلامتی بدن مضر هستند و اصلا نباید آنها را خورد.از جمله آبزیان خطرناک، ماهی اره ماهی است که حاوی مقدار زیادی جیوه است و حتی می تواند باعث حمله قلبی در افراد گردد.
بررسی‌ها نشان می دهند، خوردن رب گوجه فرنگی نیز به صورت بسته بندی در قوطی فلزی می تواند برای سلامت بدن بسیار مضر باشد زیرا در این حالت در رب گوجه فرنگی اسید تولید می شود که می تواند باعث ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و دیابت شود.یکی دیگر از خوراکی های بسیار مضر خوراکی‌های فست‌فود است و همینطور همبرگرهای آماده است که حالت یخ زده دارند و حاوی انواع باکتری‌ها و مواد مخمر مضر برای سلامت هستند.پزشکان خوردن شکلات سفید را نیز به دلیل وجود ترکیبات موجود در آن برای سلامت بدن و به ویژه مغز مضر می دانند.
استخدام گربه در مجلس عوام انگلیس!
ساختمان مجلس عوام انگلیس در مرکز پایتخت این کشور، به تسخیر موش ها درآمده است.راهروها و اتاق های ساختمان “وست مینستر” به عرصه تاخت و تازِ گستردۀ موش ها تبدیل شده است به طوری که شماری از نمایندگان، خواستار آوردنِ گربه به مجلس عوام شدند تا گربه ها را فراری دهند، اما با این درخواست مخالفت شد.کفِ ساختمانِ مجلس عوام، تنها مشکل آن نیست، بلکه سقف آن نیز مصیبتی دیگر برای نماینده هاست که هنگام بارش شدید باران شروع به چکه کردن می کند و نمایندگان مجلس عوام ناچار می شوند، زیر محل های چکه کردن سقف، ظرف بگذارند.گذشته از این مصیبت های ساختمان مجلس عوام، شلوغی اتاق های ساختمان و افزایش دما در آن، عاملی دیگر برای رنج کشیدن نمایندگان است.در این میان، نمای خارجی ساختمان نیز آسیب های فراوان دیده و علاوه بر آلودگی، نیازمند بازسازی است. حتی ساختمان ساعت نیز که تماشاگه گردشگران مختلفی از سراسر جهان است، به اندازه ۴۶ سانتیمتر از حالت عمودی، انحنا و انحراف پیدا کرده است.برخی از مسئولان، هزینه بازسازی ساختمان مجلس عوام را ۳ میلیارد لیره استرلینگ برآورد و تاکید کرده اند که بازسازی این ساختمان باید در دهه آینده آغاز شود، در غیر این صورت، آسیب هایی جدی به آن وارد خواهد شد.
پرچم ایران از چه زمانی سه رنگ شد
با تدوین قانون اساسی مشروطه، رنگ پرچم ایران معین گردید که بر اساس اصل پنجم متمم این قانون، رنگ سبز در پرچم ایران به عنوان نشانه دین اسلام و مذهب شیعه و نیز خرمی کشور و صفای روح و باطن، رنگ سفید نشان صلح خواهی، دوستی و آرامش طلبی ملت ایران، و قرمز نشان مشروطیت ایران و آمادگی ملت برای دفاع از استقلال و آزادی به قیمت ریخته شدن خون فرزندان خود به کار رفته است.ابعاد و شکل دقیق پرچم ایران در سال ۱۵ مهر ۱۳۳۶ شمسی دوباره تعیین شد و تا انقلاب اسلامی ایران بدون تغییر با همان شیر و خورشید و گاهی تاج پهلوی باقی ماند.پس از انقلاب نشان پرچم جای خود را به طرحی شبیه به واژه «الله» داد که مانند لاله سرخی است که از خون شهیدان انقلاب سر برآورده و چهار قسمت آن شبیه هلال و جزء قائم میانی، یادآور شمشیر به نشانه قدرت و ایستادگی ملت مسلمان ایران است و مجموعا کلمه توحید (لااله الا الله) را تشکیل می دهد.همچنین عبارت «الله اکبر» ۲۲ بار در حاشیه پائین نوار سبز و حاشیه بالای نوار قرمز که نشانه و نماد ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران است، تکرار شده است.
ساده ترین روش پیشگیری از آلزایمر
یکی از بزرگترین نگرانی‌های افراد نسل حاضر تهدید بیماری‌های زوال عقل و شروع بیماری آلزایمر است.بر اساس مؤسسه آلزایمر Calz.org هر ۶۷ ثانیه در آمریکا اثرات بیماری آلزایمر در یک نفر افزایش می‌یابد.
برآورد شده است در سال ۲۰۱۴، ۵.۲ میلیون نفر به آلزایمر مبتلاء‌ شده‌اند و در سال ۲۰۵۰ در افراد دارای سنین ۶۵ و بیشتر این میزان حدوداً ۳ برابر شده و از ۵میلیون به ۱۶میلیون می‌رسد تقریباً یکی از ۳ سالمندانی که هر ساله فوت می‌کردند دارای بیماری آلزایمر یا انواع دیگری از بیماری زوال عقل هستند.افزایش فعالیت بدنی یک عمل مورد تایید برای افراد مسن است که برای افزایش جریان خود در سلولهای مغزی و حفظ سلامتی مفید است.بهبود وضع تغذیه یک رژیم غذایی مغزی اما کم کالری برای پیشگیری از همه بیماری‌های زوال عقل و حفظ سلامتی ضروری است.جلوگیری از آسیب رسیدن به سر ضربه‌های سخت به ابتلاء  به آلزایمر در آینده مرتبط است. در طول فعالیت‌هایی مانند دوچرخه سواری و اسکی از کلاه ایمنی استفاده کنید.کنترل کردن فشار خون برخی مطالعات نشان می‌دهد پایین بودن یا بالا بودن فشار خون با افزایش خطر ابتلاء‌بیماری‌های زوال عقل ارتباط دارد.جلوگیری از اضافه وزن چاقی یا اضافه وزن در میانسالی باعث افزایش خطر ابتلاء‌  به بیماری‌های زوال عقل در پیری می‌شود اگر شما مبتلا‌ء به دیابت هستید در کنترل وضعیت قند خون خود بسیار دقت کنید.حذف سیگار دود کردن تنباکو خطر ابتلاء  به انواع بیماری‌های زوال عقلی و هم چنین بیماری‌های عروقی را افزایش می‌دهد.
پروتئینی که ترمز اعتیاد به الکل است

محققان آمریکایی در تحقیقات خود دریافته‌اند نوعی پروتئین طبیعی در مغز می‌تواند به توقف نوشیدن الکل کمک کند.محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی با استفاده از مجموعه‌ای از رویکردهای داروسازی و ژنتیکی، دریافته‌اند، ماده‌ای در مغز موسوم به نوروپپتید Y یا NPY می‌تواند رفتار اعتیاد به الکل را سرکوب کند.نوروپپتید Y در بخشی از مغز به نام extended amygdala فعال است که با پاداش و استرس مرتبط است.اثر ضد الکلی پروتئین NPY به دلیل افزایش توانایی آن در مهار‌کردن گروه خاصی از سلول‌هاست که مولکول محرک نوشیدن موسوم به مولفه آزادکننده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.